על תבונה ורגישות

לכבוד

____

הנדון: הפרת סימני מסחר ופגיעה במוניטין

 

בשם מרשתנו_____, הרינו לפנות אליך כדלקמן.

  1. מרשתנו הינה חברה ידועה העוסקת ב________. בהתאם ועל מנת להגן על זכויותיה דאגה מרשתנו לרשום סימני מסחר בארץ ובעולם ובין היתר רשמה את סימן המסחר _____.

 

  1. לאחרונה התברר למרשתנו, כי במסגרת האפליקציה _____ בחרת לעשות שימוש בסימן המסחר האמור, זאת ללא כל רשות של מרשתנו.

 

  1. אין חולק, כי מטרת השימוש בסימן המסחר של מרשתנו הינו ניסיון חסר תום לב להיבנות מהמוניטין המצויין של מרשתנו…….

  1. בנוסף ביצעת עוולות מסחריות נוספות, ובין היתר, גניבת עין, אשר בהתאם לחוק עוולות מסחריות מזכה את מרשתנו בפיצוי ללא הוכחת נזק בסך של עד 100,000 ₪ ללא הוכחת נזק.

 

  1. לנוכח האמור לעיל, לפנים משורת הדין ולצרכי פשרה בלבד, הינך נדרש לפעול כדלקמן:

 

  • להסיר מיידית כל שימוש בסימן המסחר של מרשתנו;
  • להתחייב שלא להפר את סימן המסחר והסלוגנים של מרשתנו;
  • לפצות את מרשתנו בסך של _____ ₪.

 

  1. על מנת להסיר ספק יצוין, כי ככל שתבחר שלא לפעול בהתאם לאמור לעיל הורתנו מרשתנו לפעול להפסקת ההפרה ולאחוז לשם כך בכל אמצעי חוקי, ובין היתר, הגשת תביעה לבית המשפט המוסמך…..

 

אתם חושבים שמכתב זה הינו המצאה?

לצערי מכתבים דומים (ובדרך כלל בנוסח חריף וארוך יותר) נשלחים חדשות לבקרים לבעלי אפליקציות, תוכנות ואתרים אשר בהיעדר ידיעה והכוונה או היסח הדעת בחרו לחסוך כסף, לא לפנות לעורך דין המתמחה בתחום לצורך ליווי והכוונה כיצד להימנע מהפרת זכויות קניין רוחני של חברות שונות.

ההפרה יכולה להתבטא בשימוש בלוגו ללא אישור (או בלוגו הדומה עד כדי הטעיה), בסימן מסחר, או בהפרת זכות קניין רוחני אחרת כגון העתקת עיצוב של מסך או אפיון של תוכנה מתחרה.

מרגע שנשלח מכתב ההתראה נכנס היזם הצעיר לסחרור, הוצאת כספים מיותרת ובזבוז זמן שמטרתם סיום הפרשה בהקדם האפשרי.

חשוב לזכור, כי במקרים רבים ההפרות יובילו להליכים משפטיים אשר גם הם יגבו מחיר כבד מהבחינה הרגשית (אדם מן היישוב לא יישן טוב בלילה כשהוא יודע שעומדת כנגדו תביעה במאות אלפי שקלים), הכספית (טוב נו זה ברור שלא צריך לציין שעורכי דין טובים עולים ממון רב) ומבחינת זמן (ישיבות עם עורך הדין, כתיבת בקשות ותגובות, דיונים בבית המשפט, תצהירים, הוכחות, סיכומים).

 

יתר על כן, גם אם בסופו של דבר הנושא יסתדר על הצד הטוב ביותר וכל שתידרשו הוא להשיב באמצעות עורך דין, לשלם את הוצאות הצד השני ולבצע שינויים באפליקציה/תוכנה/אתר, המשתמשים יבחינו בשינויים ויתמהו מדוע.

יהיו מקרים בהם עצם משלוח המכתב יתפרסם או יגיע לאוזני המשתמשים ויוביל לפגיעה במוניטין של האפליקציה/תוכנה/אתר ואף לפגיעה אישית בכם.

 

על מנת להימנע מקבלת מכתב בסגנון זה מומלץ ביותר לפנות עוד טרם העלאת המוצר "לאוויר" לעורך דין המתמחה בתחום, להציג לו את המוצר ולבקש ממנו לעבור ולבדוק עד כמה שניתן שהמוצר אינו מפר זכויות קניין רוחני של צדדים שלישיים.

 

כמובן שאין דבר כזה 100% הגנה, אך תתפלאו כמה פעמים נתקלתי בסלוגנים, עיצוב של דפים ספציפיים ושימוש בסימני מסחר של צדדים שלישיים במוצרים שונים אשר התעקשתי עם הלקוח ואף הצלחתי לשכנע אותו כייבצע את אותה בדיקה.

 

לפני מספר ימים הציג לי אחד הלקוחות מיזם חדש אשר משלב תוכנית עסקית עם קיימות ושיתוף החברה. המיזים מדהים והוא שיפור של מספר מיזמים שונים בתחומים דומים בתוספת רעיון גאוני של הלקוח. שאלתי את הלקוח האם האתר כבר בנוי והלקוח הראה לי את האתר שעדיין לא העלה לרשת האינטרנט.

 

אני התלהבתי מהעיצוב ובחירת הצבעים ואז ציין בפני הלקוח כי את ההשראה לקחת המתכנת ההודי מאתר בחו"ל. ביקשתי שיראה לי את אותו אתר ששימש השראה וכמו שאומרים "חשכו עיני", שכן, האתר היה בבחינת "העתק הדבק" עם שינויים קלים.

 

כשפניתי אל הלקוח וניסיתי להסביר לו את הבעייתיות לא הבין זאת, רק לאחר מספר דקות משהבין את המשמעויות המשפטיות אשר יכולות לנבוע, נפלו פניו והוא סיפר לי כי עיצוב מחודש הולך להיות יקר ביותר. כמובן שלא נותר לי אלא לנחם את הלקוח ולהסביר לו שאם היה עולה לאוויר והאתר בחו"ל היה מגלה זאת (וישנם סיכויים טובים שה מה שהיה קורה) הנזק הכספי שהיה נגרם לו היה גבוה עשרת מונים.

 

לסיכום אני ממליץ בחום לנהוג בתבונה וברגישות בכל הקשור לזכויות קניין רוחני של צדדים שלישיים ולהעביר לבחינה של עורך דין העוסק בתחום והמבין בקניין רוחני אתרים/אפליקציות ותוכנות בהן אתם עומדים לעשות שימוש, בייחוד כאשר הבסיס ליצירת אותו מוצר הוא מוצר דומה או זהה של צד שלישי, שכן, מניסיוני הסכום אשר תשקיעו בבחינה ישתלם עשרות מונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *