הגנה משפטית על אפליקציה

אז יופי, קמת בבוקר חדור מוטיבציה לאחר שחלמת על אפליקציה (תוכנה) שתשנה את העולם ותכניס מליוני שקלים לכיסך. איך ניתן להגן על האפליקציה כך שמשלב הרעיון הגולמי בו היא נמצאת עכשיו ועד לשלב בו תהיה מוצר מוגמר אשר יועלה לApp Store לא תיגנב על ידי כל הגורמים אשר תפגוש בדרך (מפתחים, יזמים, משקיעים וכדומה)?

במאמר זה אנסה להציע דרכי פעולה משפטיות אשר מטרתן לענות על שאלה זו ולספק ארגז כלים שיפחית את חוסר הבהירות ואת החשש מפני גניבת הרעיון או האפליקציה בשלבי הפיתוח וכן יגן על בעל האפליקציה כאשר היא "באוויר".

בשלב ראשון, ברור שכל שיש בידך הוא רעיון, ייתכן שרעיון מדהים, אך רעיון בלבד. דיני זכויות היוצרים אינם מגינים על רעיון, אלא, יש צורך שלאותו רעיון יהיה ביטוי פיזי לצורך קבלת הגנה. על כן, בשלב זה הרעיון חשוף מבחינה משפטית כך שכל אדם אשר ישמע אותו יוכל לפתח את האפליקציה ולך, הוגה הרעיון, לא תהיה כל דרך למנוע זאת.

בדיקת היתכנות לרישום פטנט

השלב הראשון בהגנה הוא ביצוע בדיקה האם הרעיון יוכל להיות מוגן בפטנט. בעבר לא ניתן היה להגן על תוכנה כפטנט. בשנת 2008 התרחש שינוי בארה"ב אשר הדיו הגיעו גם לישראל. לפני כשנתיים פרסם רשם הפטנטים מסמך המהווה פרשנות לסעיף 3 בחוק הפטנטים, במסגרתו הביע את עמדתו, כי מעתה ואילך ניתן יהיה לרשום פטנט על תוכנה, כל עוד בביצועה יתרחשו ביטוי של תכונות פיזיות. בקצרה, הכוונה היא שבמידה שיש תוכנה אשר משפיעה "בעולם האמיתי", ניתן יהיה להגן עליה בפטנט.

מידי פעם צצים פסקי דין אשר מצמצמים את האפשרות לרשום פטנט, אך עדיין, בחלק מהמקרים ניתן יהיה לרשום פטנט.

לכן, מומלץ קודם כל להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום הפטנטים או עורך פטנטים על מנת לברר האם האפליקציה שבדרך יכולה להירשם כפטנט. לצורך כך יהיה עליכם להשקיע כסף בחיפוש, אך במידה וניתן יהיה להגן על הרעיון בפטנט, זו תהיה ההשקעה המשתלמת ביותר.

נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון, היא העובדה שרישום פטנט הינו חוזה חברתי בין הממציא לבין המדינה הרלוונטית בה נרשם הפטנט. במסגרת חוזה זה, בתמורה לבלעדיות שמקבל בעל הפטנט, הוא מתחייב לחשוף את המצאתו לציבור הרחב, כך, שבתום תקופת ההגנה יוכל כל אדם לעשות שימוש ברעיון ובטכנולוגיה. זהו חיסרון משמעותי, אך בימינו, כאשר הטכנולוגיות "מחזיקות" מספר שנים מעטות, נראה כי זהו סיכון אשר כדאי "לקחת".

במידה שלא ניתן לרשום את התוכנה כפטנט יש צורך לפנות לאפיקים אחרים ומקבילים אשר ניתן להעזר בהם על מנת להגן על הרעיון. בנקודה זו חשוב להדגיש כי גם אם תוגש בקשה לרישום פטנט, עדין, מומלץ לנקוט ביתר ההגנות האפשריות, שכן, אנו לא יכולים להיות יותר מידי מוגנים או יותר מידי זהירים בתחום זה.

 

דיני זכויות יוצרים

כאמור, דיני זכויות היוצרים הם הדינים המתאימים להגנה על האפליקציה. כך, הקוד שייכתב נחשב כיצירה ספרותית, עיצובה של האפליקציה יוגן כיצירה אומנותית, רינגטונים וקולות יוגנו כיצירה מוסיקלית ובמידה והאפליקציה משלבת קבצי וידאו גם הם יוגנו כיצירה אומנותית.

כפי שעוד ציינו, דיני זכויות היוצרים אינם מגנים על רעיון, אלא, על אופן הביטוי הספציפי שלו. כלומר על מנת להגן על רעיון יש צורך "לקבע" אותו וליצור לו ביטוי ספציפי ממשי.

לפיכך, יש צורך להעלות את הרעיון על הכתב ולהפקידו אצל עורך דין מלווה, או אצל כל גורם אחר אשר עוסק בשמירה דומה (יש מספר מרכזים שונים) על מנת שבמידת הצורך יהיה בידך מסמך בעל תוקף, אשר יוכל לשמש כראייה במקרה של סכסוך.

במסמך זה יש צורך לפרט עד כמה שניתן את הרעיון, את הדרך בה תפעל האפליקציה, מטרת האפליקציה, ואם ניתן, לצרף תרשים זרימה, שרטוטים, סקיצות של מסכים או כל חומר רלוונטי אחר אשר ניתן באמצעותו להמחיש ולהסביר את הרעיון.

 

רישום סימן מסחר

רישום שם האפליקציה וכן חלק מתהליכים או כינויים של מסכים כסימן מסחר יכול להוות אמצעי הגנה יעיל ביותר על מנת למנוע העתקה, וכן להקשות על מתחרים פוטנציאליים אשר יחפצו להידמות עד כמה שניתן לשם או ללוגו של האפליקציה שלכם. בכך תיצרו לעצמכם ייחודיות ובידול מהמתחרים.

חשוב לנסות ולבחור שמות ולעצב לוגו לאפליקציה כבר בשלב ראשוני על מנת שעד שיסתיים הליך הפיתוח של האפליקציה יסתיימו תהליכי הרישום של סימני המסחר המבוקשים.

מכיוון שלא כל שם ניתן לרשום כסימן מסחר (לדוגמא, לא ניתן לרשום שם אשר מתאר את פעולת האפליקצה, או שם גנרי אשר השימוש בו ברחבי העולם נרחב), ומכיוון שרישום סימן מסחר דורש ידע והשקעה כספית מומלץ להתייעץ קודם לכן עם עורך דין המתמחה ברישום סימני מסחר על מנת שיבצע חיפוש מקדים לצורך בחינת אפשרות רישום השם שבחרתם כסימן מסחר. לעיתים במסגרת החיפוש יתברר, כי בשם זה כבר נעשה שימוש ואף ייתכן שהוא הוגש לרישום בישראל. חיפוש זה יכול לחסוך כסף וזמן יקר, אך חשובה לא פחות העובדה שהחיפוש יכול למנוע גם חשיפה משפטית, מצידו של בעל סימן המסחר הקיים.

 

הסכמים מסחריים

הסכם סודיות ואי תחרות (NDA)

לאחר שהעלנו את הרעיון על הכתב, בדרך כלל יש צורך לחשוף אותו בפני גורמים שונים אשר נוטלים חלק בשלבי הפיתוח של האפליקציה: חברת פיתוח, יזם, שותף עתידי, משקיע, מעצב גרפי, יועץ שיווקי או עסקי או כל גורם אחר רלוונטי.

טרם פנייה וחשיפת הרעיון מומלץ להצטייד מראש בהסכם סודיות מתאים אשר יגן על הרעיון מפני מצב בו הרעיון ייחשף בפני גורם מסוים, הקשר לא יעלה יפה ולאחר מספר חודשים תמצאו ברשת אפליקציה דומה עד זהה לאפליקציה שאתם מפתחים ובעצם כל השקעתכם ירדה לטימיון.

 

הסכם פיתוח

מרגע שנבחרה החברה/הגורם אשר אמור לפתח את האפליקציה יש צורך בעריכת חוזה מפורט אשר יגדיר את ההתחייבויות וההצהרות של כל צד, לוח הזמנים והתשלומים אשר ישולמו לגורם המפתח בגין פיתוח האפליקציה.

חשוב מאוד לדאוג, כי ההסכם יגן מצד אחד על בעל הרעיון אשר יקבל תמורה מלאה לכספו, יאסור על המפתח לעשות שימוש בתוצרים שפיתח עבור בעל הרעיון, בסקיצות, ידאג כי המפתח ועובדיו לא יפרו זכויות יוצרים של צדדים שלישיים ולא יחשפו את בעל הרעיון לתביעה משפטית (ואם כן יטיל את האחריות על המפתח). כמובן שעל ההסכם להיות הוגן ולאפשר למפתח ביטחון כך שיוכל להשקיע את מירב המאמצים בפיתוח האפליקציה עבורך.

 

הסכם שיתוף פעולה/השקעה

לא כולם נולדו שווים ולכן, זה לא יהיה מופרח להסיק, כי פיתוח האפליקציה תדרוש השקעת סכום לא מבוטל המתחיל בעשרות אלפי שקלים ולא מעט פעמים אף למעלה מכך, זאת, מבלי לקחת בחשבון את עלות ההגנה המשפטית, הזמן שבעל הרעיון משקיע באפליקציה, עלויות נוספות כגון שרתים שיאחסנו את האפליקציה ואת כל הנתונים הרלוונטיים.

לשם כך ישנו צורך במשקיע או שותף אשר יישאו בחלק מהנטל הכספי. על הסכם זה להיות הוגן ולדאוג לאינטרסים של שני הצדדים, לצפות את פני ההווה, את פני העתיד במידה שהפיתוח יצליח, אך לא פחות חשוב ואולי אפילו יותר, לצפות מה קורה במידה שהפיתוח ייכשל או שהאפליקציה לא תצלח. הסכם טוב יכול למנוע מפח נפש ובזבוז זמן בערכאות משפטיות בהטחת האשמות מיותרות תוך שהנכם מפרנסים, שלא לצורך, את מערכת בתי המשפט ועורכי הדין ששכרתם.

 

הסכם משתמש/תקנון/הסכם רישיון

בשעה טובה הסתיים הניסוי בגרסת הבטא והאפליקציה מוכנה "לעלות לאוויר". חכה רגע ואל תמהר, האם דאגת להגן עליך מפני תביעות של משתמשים? האם דאגת להכין תקנון או תנאי שימוש המתאימים לאפליקציה?

פעמים רבות בעלי אפליקציה לא דואגים להגן כראוי על עצמם מפני משתמשים או גורמים אחרים אשר יכולים להיפגע מהאפליקציה. הנפגע יכול להיות משתמש שכתוצאה מתקלה בזמן השימוש נגרם לו נזק שלדעתו על בעל האפליקציה לפצותו בגין נזק זה. אפשרות אחרת היא שפעולה שנעשתה על ידי האפליקציה או משתמש אחר פגעה בפרטיות של אדם מסוים, או סיבות אחרות (כידוע, סיבות לא חסרות).

לכן, מומלץ לדאוג להכין הסכם שימוש/תקנון טוב ומתאים לאפליקציה, כך שבעל האפליקציה יהיה מוגן עד כמה שניתן מפני חשיפה משפטית לתביעות מצד המשתמשים.

בנקודה זו חשוב להזהיר שלא "להעתיק" הסכמים של אפליקציות אחרות. ראשית, מדובר בהפרת זכויות יוצרים אשר חושפת את בעל האפליקציה לתביעה. שנית ולא פחות חשוב, הסכם אשר לא נכתב ספציפית עבור האפליקציה הרלוונטית לא יגן עליה כראוי.

מכיוון שמדובר בהשקעה כספית לא מבוטלת כמו גם השקעה "נפשית" לא קטנה, אל "תחסוך" בשלב זה ודאג לקבל את ההסכמים הנכונים אשר יגנו עליך ויסייעו לך להגשים את החלום ולהכניס לכיסך את אותם מליוני שקלים (ולדאוג כי אלו גם יישארו בכיסך).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *