איראן, ישראל וסיקרט

האמת, קצת עצוב לי לכתוב את הפוסט הזה  (אשר חורג במקצת ממטרתו של הבלוג שהקמתי) בו אני נאלץ להשוות בין ישראל, מדינה המחשיבה את עצמה למדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון לבין איראן ויתר המדינות (תורכיה, סוריה וכד') אשר דאגו לחסום חלק מהאפליקציות או הרשתות החברתיות.

הסיבה לפוסט זה היא העובדה שבמסגרת דיון שנערך בכנסת ביום 4.11.2014 בנושא בריונות ברשת הודיעו ח"כ משה גפני וח"כ אורלי לוי-אבקסיס כי בכוונתם לקדם חקיקה שתאסור שימוש באפליקציות אנונימיות כגון סיקרט מכיוון שאפליקציה מסוג זה מאפשרת הסתה נגד גולשים תחת מחסה האנונימיות.

והנה ספויילר- גם אם החוק שמטרתו לפגוע בחופש הביטוי יתקבל, לרוב האנשים אשר ירצו לעשות שימוש באפליקציה, החסימה לא תהיה יותר מעיכוב קטן ופרוצדורה.

הנתונים שהציגו בדיון בדבר עליה בתלונות למשטרה, בפניות של יועצות או מחנכות לא גורמים לנחת, בלשון המעטה, יחד עם זאת לדעתי הפתרון של ח"כ גפני (אשר רק במדינה כמו ישראל ניתן למנות אדם דתי אורתודוקסי אשר שואף כי מדינת ישראל תהפוך למדינת הלכה ליו"ר ועדת המדע) וח"כ לוי-אבקסיס מהווה צנזורה לא ראויה (ולא יעילה) על חופש הביטוי אשר, כולנו יודעים, מנשמת אפה של הדמוקרטיה.

בואו נתעלם רגע מהעובדה שהאפשרות לפעול כנגד פרסומים באפליקציה שכלל לא מנוהלת ממדינת ישראל היא שואפת ל-0 ובכל מקרה שבו רוצים לאכוף או למנוע פרסום כלשהו יש צורך לפנות ולהיעזר בחברים מרשויות האכיפה בארצות הברית, וננסה לבחון את הרציונל שעומד מאחורי ההצעה שח"כ גפני ולוי-אבקסיס רוצים לקדם.

מהפרסומים השונים עולה כי לטענתם של ח"כ גפני ולוי-אבקסיס מן הראוי לפעול כנגד אפליקציות דומות וכי מדינת ישראל לא מתייחסת ברצינות מספקת לאלימות הקיימת ברשת האינטרנט ובמרחב הווירטואלי עצמו, טענה שישנם רבים אשר יסכימו איתה.

אך האם באמת הגענו למצב בו מקדשים בישראל יותר מידי את חופש הביטוי? האם צנזורה על אפליקציות כגון סיקרט היא הדרך הנכונה להילחם באלימות זו? האם במקרה זה המטרה מקדשת את האמצעים?

לדעתי התשובה ברורה-לא. אם נלך בדרך שמתווים ח"כ גפני ולוי-אבקסיס, השלב הבא יהיה לסגור את טוויטר, פייסבוק ויתר הרשתות החברתיות אשר גם שם האלימות המילולית גוברת.

אם ברצוני "ללכלך" על מישהו אין כל בעיה, אני אקים פרופיל פיקטיבי בפייסבוק ובאמצעות פרופיל זה להשמיץ ולפגוע בכל מי שאצה, אז מה? נסגור גם את פייסבוק?

לפי קו מחשבה זה הבאים בתור הם אתרי שיתופי הקבצים שגם שם מתרחשות פעולות פוגעניות, פורנוגרפיה וכן תמונות שונות שלא ראויות.

ככל הנראה יו"ר וועדת המדע עדין לא הפנים את השינוי הטכנולוגי שחל בשנים האחרונות ולא הפנים שהשינוי הדרוש לא יבוא מסתימת פיות וצנזורה, אלא, אמור להתחיל מהחינוך והערכים אותם אמורים לספוג הילדים הקטנים, אלו שבעוד מספר שנים יהפכו למשתמשים בכל אותן אפליקציות, אך זה כבר נושא לפוסט אחר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *